mandag 31. oktober 2011

Norge - Vi er så stolt!

Det sies at Norge er et av de beste og rikeste landene å bo i. Jeg må si jeg trives kjempegodt i Norge. Men om jeg skal se utenfor den lille boksen jeg lever i, på lille Sunnmøre, må jeg nok si at det er egentlig ikke så bra som vi vil ha det her i Norge. Vi har tross alt flest antall med overdosedødsfall. Nå for tiden er det veldig masse voldtekter i Oslo og omegn. Man skal ikke gå hjem om kvelden å være redd for hva som lurer bak neste hjørne.
Det ble satt opp fakkeltog, og var samling i Oslo for å protestere mot alle overgrepene. Vel 20 minutter etter dette ble en kvinne grusomt voldtatt i nærheten. Klarer ikke helt å si høyt ut at Norge er et fantastisk land, ikke nå for tiden.

22. Juli i år skjedde det også noe helt grusomt, ikke at jeg skal gå noe nærmere inn på det.
Terrorangrepet rystet hele verden, og er også enda en grunn til å si at vi har ikke det så bra i Norge som folk kanskje tror.

Men vi har jo olje? Olje er noe nordmennene er kjempestolte av. Jeg ser også på nordmenn som veldig stolte personer, som ikke skal bli rakket ned på, ikke skal føle at noen er bedre enn seg og vi skal alltid ha det beste. Pga oljen er vi et av verdens rikeste land. Dette er jo helt utrolig flott for oss! Men hvor lenge varer det? Når oljen tar slutt, hva gjør vi egentlig da?

Norge er et vakkert land. Vi elsker følelsen vi får over at kunstere over hele verden kommer til vårt grønne land for å se dette trollskpregede lyset, og blodet vårt bruser over nasjonalromantiske følelser. Vi må være stolte over landet vårt, og håpe på at de som ikke påvirker landet vårt bra, heller holder seg unna.
Vi får håpe at voldtektene gir seg, at oljen holder, og at naturen holder seg like fin som vi har den nå.
(Se så typiskt norsk da!)

- Marit Ulvenes

4 kommentarer:

  1. braaaa skreve :)må si jeg er helt enig, det er grusomt med alle voldtektene, det er litt trist å tenke på at dette er typisk norsk..
    oljen også er veldig typisk norsk, hva skulle vi gjort uten den?

    det er vel ikke noe jeg er så veldig uenig i her, men siden vi MÅÅÅ svare, så kan jeg si meg litt uenig i dette:
    "Norge er et vakkert land. Vi elsker følelsen vi får over at kunstere over hele verden kommer til vårt grønne land for å se dette trollskpregede lyset, og blodet vårt bruser over nasjonalromantiske følelser." jeg gir egentlig litt f i det xd

    SvarSlett
  2. Veldig bra! :) E enig i at det e skummelt me dissa voldtektene å alt som he skjedd her i Norge den siste tia, men vi he no de veldig bra! :) i forholdt til mange andre land.
    Sunnmøre e en kjedli plass å bo igrunn, oss fær ta å flytte på oss neste år! ;D å heller komme tebake en eller anna gang x) hehe ;p

    SvarSlett
  3. Enig i at det skjer mye fælt i Norge for tiden. Slik skal det ikke være! Bra at du tar med eksempler fra denne tiden.

    Uenig i at du mener at uten olje har nordmenn ikke noe annet å ta seg til. Vi har mye annet å være stolte over ;)

    Direkte feil? Kanskje det at overskriften ikke helt står til resten av innlegget, siden du ikke er stolt av landet for tiden? usikker.. :p

    SvarSlett
  4. Takk for tilbakemeldinge! :D Rørende d dokke skrive!

    SvarSlett